Farmer training in Garut

25 november 2016 - Garut, Indonesië

Lieve Belanda's,

Eerst kan ik met de goede mededeling komen dat het weer de goede kant op gaat met mij! Heb veel minder last van mijn buik gelukkig, dus dat maakt het allemaal weer wat makkelijker.

Inmiddels is het hier vrijdagmiddag half zes, wat betekent dat ik lekker weekend heb! De week is eigenlijk super snel gegaan realiseer ik mij nu. Dinsdagmiddag ben ik met pak Luki (een mannelijk persoon die hoger in de hiërarchie staat, noem je pak of bapak), pak Ankas, ibu Dewi (een vrouwelijk persoon hoger in de rangorde) en chauffeur pak Agus onderweg gegaan naar Garut. Dit ligt meer richting het oosten, al is het nog steeds West-Java. De reis zou zo'n 6 uur duren. Ik ging per ojek (scooter taxi) op weg naar de punt van vertrek. Uiteraard regende het weer als een malle, maar mijn trouwe poncho liet mij niet in de steek! Misschien wordt het ook eens tijd dat ik een regenbroek koop, ik stond namelijk toch redelijk druipend bij de receptie van het conferentiecentrum/hotel waar we iedereen zouden ontmoeten. Afijn, nadat ik zo'n drie kwartier had gewacht (ik ben nog niet op Indonesische planning ingesteld), kwam pak Luki opdraven.

's Avonds om 11 uur kwamen we aan in Garut, daar deelde ik een kamer met Titis in een homestay. Ik had voordat ik meeging uiteraard wel nagevraagd of er een Europees toilet was haha, maakt me allemaal niks meer uit! :D 's Ochtends kregen we ontbijt, uiteraard iets met nasi en kroepoek. We gingen op weg naar de melk cooperatie, waar een training/meeting met de boeren was gepland. Dit was in compleet in het Indonesisch, dus ik heb er niets van gevolgd, behalve af en toe een tabel op de diavoorstelling die in het Engels was. Geen idee waarom pak Luki dacht dat dit erg bruikbaar voor mijn scriptie zou zijn. Misschien was het mijn taak om als buitenlander op de foto te staan, zodat de meeting gelijk een stuk belangrijker leek. Na zo'n 40 foto's gingen we om 2 uur 's middags weer op de terugweg naar Bogor.

Dit was echt een mooie route, met veel rijstvelden en heuvels. En dankzij het regenseizoen is het allemaal super groen! Nadat we lekker met onze handen hadden gegeten, want dit kan ik inmiddels al redelijk goed, en ik kopi luwak (koffie gemaakt van koffiebessen die eerst door een Luwak, een katachtige, wordt gegeten en daarna uit de mest worden gehaald. Over mestmanagement gesproken!) op had, hervatten we onze reis. Na enige tijd hield de auto er helaas mee op, dus tuften we naar de vluchtstrook, waar de Indonesische ANWB werd gebeld. Deze kwamen al heel snel met een takelwagen. De auto werd compleet met inzittenden op de takelwagen gehesen, met een gillende ibu Dewi voorin, en we reden dus in de auto op de truck verder. Ik hield mezelf maar voor dat de spanbanden waarschijnlijk wel goed vast zouden zitten ;). Na een half uurtje werden we ergens afgezet, waar we vervolgens op een nieuwe chauffeur en auto wachtten. Uiteindelijk was het half 12 's avonds toen we in Bogor aankwamen. Omdat mijn kamer vlakbij de campus ligt en nog zo'n 40 minuten rijden was, sliep ik bij ibu Dewi. Heel leuk om een typisch Indonesisch huis van binnen te zien!

Donderdagochtend was ik dus weer terug op de campus, en werd het weer tijd om wat nuttigs te doen. Er waren namelijk nog steeds geen studenten geregeld voor mijn data verzameling, die op 5 december gaat beginnen. Pak Luki zag de problemen nog niet in, dus ik ook niet. De hele dag had hij een bespreking, dus heb ik mij maar met andere dingen bezig gehouden zoals het regelen van een accommodatie, scooter huur, lunchpakketten, etc. Ik denk dat ik maar als facility manager ga solliciteren als ik terug ben Lies ;). Vandaag heb ik veel tijd wachtend doorgebracht in het kantoor van pak Luki, maar met goed nieuws. Hij heeft heel schattig voor mij rondgevraagd en gebeld naar afgestudeerde Bachelor studenten, en we hebben 5 kandidaten gevonden. Nu is het afwachten wat mijn supervisor in Wageningen ervan denkt.

Gisterenavond zijn we voor de verandering uit eten geweest. Het restaurant had een grote menukaart, waarvan zo'n 6 dingen nog op voorraad waren. Dat verminderde de keuzestress die ik normaal in een restaurant heb aanzienlijk! Gisteren was ook de eerste dag sinds ik in Bogor ben, dat het niet regende! Gelukkig werd dat vandaag gecompenseerd met al 's ochtends regen in plaats van 's middags ;). Morgen ga ik waarschijnlijk met wat vriendinnen naar een soort jungle-park vlakbij Bogor, geen idee wat het is. Zoals beloofd zal ik ook wat foto's van de botanische tuin online zetten. (Toch geen foto's, het internet hier kan het allemaal even niet meer aan haha. Net als het internet op de campus trouwens, sinds vorige week vrijdag geen internet. Geen idee of iemand dit überhaupt nog een keer gaat maken ;)

Groetjes!

1. NelL:
    25 november 2016
    Weer lekker bezig zo te horen! Leuk!
  2. Papa:
    25 november 2016
    Je houd ons goed op de hoogte! Leuk verhaal weer.
  3. Papa:
    25 november 2016
    O Lau, wat een heerlijk verslag weer van je, doorspekt met genoeg 'droge' humor, ondanks de regentijd ;-).
    Enne, dat Indonesisch onderkomen, had toch geen Europees toilet, maar inmiddels voldoende geacclimatiseerd om dit te doorstaan?
    Hé, maak er een mooi weekend van en blij dat het allemaal beter voelt en meer gaat wennen voor je daar in die jungle......, xxx me
  4. Martine:
    25 november 2016
    Superleuk om te lezen Mayo! :)